«Νεκρή» η αγορά – «Βουτιά» του τζίρου ακόμα και στις εκπτώσεις

“Οι φετινές χειμερινές εκπτώσεις ήταν σαν να μην άρχισαν ποτέ. Όσο και να ρίχνουμε τις τιμές, το αποτέλεσμα παραμένει το ίδιο, ο κόσμος δεν ψωνίζει. Ακόμα και εμπορεύματα με 5 ευρώ μένουν απούλητα. Δεν είναι τυχαίο που μαγαζιά και σε εμπορικά σημεία της πόλης κλείνουν το ένα μετά το άλλο”. Η Μαρία Αναστασοπούλου είναι ιδιοκτήτρια καταστήματος ρούχων και δηλώνει απογοητευμένη από την εμπορική κίνηση στο μαγαζί της, κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων.

“Κάθε πέρσι και καλύτερα”, δηλώνει, από την πλευρά της, η Νάνσυ Φιλίνη, υπεύθυνη καταστήματος. “Η κίνηση είναι πολύ πεσμένη φέτος, σε σχέση με άλλες χρονιές και δεν θα ήταν υπερβολή να πω ότι ο τζίρος της επιχείρησής μου έχει μειωθεί κατά 70%, τα τελευταία δύο χρόνια. Τα μαγαζιά δεν βγάζουν πλέον ούτε τα έξοδά τους. Δεν ξέρω με ποιους τρόπους ο εμπορικός κόσμος θα αντέξει. Πολλοί έμποροι, μάλιστα, στηρίζουν τις επιχειρήσεις τους με δανεικά, αλλά για πόσο ακόμα”, αναφέρει χαρακτηριστικά η κ. Φιλίνη.

Μπορεί οι εκπτώσεις να “τρέχουν” ακόμα, ωστόσο η εικόνα στα εμπορικά καταστήματα της χώρας είναι κάτι παραπάνω από αποκαρδιωτική, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, τονίζοντας ότι τα γενναία ποσοστά των εκπτώσεων, από την πρώτη κιόλας ημέρα, άφησαν ασυγκίνητους τους καταναλωτές.

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις εκπροσώπων του εμπορικού κόσμου, η αγορά της λιανικής κινείται σε έντονα αρνητικούς ρυθμούς, τη φετινή χειμερινή εκπτωτική περίοδο και ο τζίρος των επιχειρήσεων έχει μειωθεί σημαντικά. Ούτε οι εκπτώσεις, λοιπόν, όπως φαίνεται, θα καταφέρουν να ανακόψουν την πτωτική πορεία των πωλήσεων στο λιανεμπόριο, καθώς, όπως αναφέρουν οι έμποροι, το κλίμα επιφυλακτικότητας και κακής ψυχολογίας, που οφείλεται στην έλλειψη ρευστότητας, έχει ως αποτέλεσμα οι καταναλωτές να είναι σφιγμένοι στις αγορές τους και, σε αρκετές περιπτώσεις, να αρκούνται μόνο στην κάλυψη των πάγιων αναγκών τους.

Επισημαίνουν δε ότι ο φόβος νέων δυσβάσταχτων μέτρων δεν αφήνει την αγορά να “αναπνεύσει” και επιβαρύνει την ψυχολογία των καταναλωτών, δημιουργώντας ασφυκτική ατμόσφαιρα τόσο για τα εμπορικά καταστήματα όσο και για τα ελληνικά νοικοκυριά. Υπό αυτές τις συνθήκες, παράγοντες της αγοράς μελετούν ήδη τις επόμενες κινήσεις, που πρέπει άμεσα να υλοποιηθούν, για την αλλαγή του ρυθμιστικού πλαισίου της αγοράς, που θα τονώσει την εμπορική κίνηση.

“Νεκρή” η αγορά

Την πτωτική πορεία που καταγράφει ο τζίρος, λίγο πριν την επίσημη λήξη των φετινών χειμερινών εκπτώσεων, επιβεβαιώνει ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), Βασίλης Κορκίδης. “Συνολικά, ο τζίρος εκτιμάται ότι θα κινηθεί πτωτικά κατά 30%-35% περίπου, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή εκπτωτική περίοδο, ενώ ο κλάδος της ένδυσης και υπόδησης αναδεικνύεται ο μεγάλος χαμένος του λιανεμπορίου”, δηλώνει ο κ. Κορκίδης.

“Παρά τις παροτρύνσεις στο καταναλωτικό κοινό να εκμεταλλευθεί στο έπακρο την περίοδο των εκπτώσεων και να αποκτήσει αυτά που θέλει σε χαμηλή τιμή, η ανταπόκριση των καταναλωτών ήταν περιορισμένη”, αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Κορκίδης, προσθέτοντας ότι η πτώση της εμπορικής κίνησης στις εκπτώσεις, σε συνδυασμό με την “ασθενική” χριστουγεννιάτικη αγορά, που προηγήθηκε, προμηνύει δυσκολίες για την επιβίωση αρκετών επιχειρήσεων λιανικής.

Οι πρώτες εκτιμήσεις του δείχνουν στην ένδυση και υπόδηση μείωση του τζίρου, που ίσως να ξεπεράσει το 40%-45%, στα οικιακά είδη 20%-25%, στα είδη δώρων 25%-30%, στα ηλεκτρονικά-ηλεκτρικά είδη 20% και στα βιβλία-χαρτικά 10%-15%. Επίσης, όπως εκτιμά, τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων εμφανίζουν κάμψη 3%-4%, ενώ στα μικρότερα καταστήματα τροφίμων η μείωση ενδέχεται να υπερβεί το 15%. “Στην πτώση του τζίρου έχει συμβάλει, μεταξύ άλλων, και η διάχυτη φοβία, που επικρατεί στην αγορά”, διαπιστώνει ο κ. Κορκίδης, υπογραμμίζοντας ότι, κάθε φορά που η τρόικα επισκέπτεται τη χώρα μας, η κατανάλωση μειώνεται δραματικά μέχρι και 11%. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, τους μήνες των επισκέψεων της στη χώρα μας, από τον Απρίλιο του 2010 έως και σήμερα, η αγορά κατέγραψε απώλειες τζίρου περίπου στα 2 δισ. ευρώ.

Από την πλευρά του, ο Ειδικός Γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Κάρολος Κωστόπουλος, εκτιμά ότι ο τζίρος θα κινηθεί σε πολύ χαμηλά επίπεδα και τη φετινή χειμερινή εκπτωτική περίοδο.

“Η παρατεταμένη οικονομική κρίση, σε συνδυασμό με την ολοένα εντεινόμενη αποδυνάμωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για το μέλλον του εμπορικού κόσμου”, δηλώνει ο κ. Κωστόπουλος, τονίζοντας ότι τα εμπορικά καταστήματα του κέντρου της Αθήνας αντιμετωπίζουν πιο έντονα το θέμα της επιβίωσης, κυρίως μετά και τα πρόσφατα καταστροφικά γεγονότα.

Η κρίση προστάζει αλλαγές

Εν μέσω της έντονης οικονομικής ύφεσης, που διανύει η χώρα και της κατακόρυφης μείωσης της κατανάλωσης, η αναζήτηση νέων εργαλείων, που θα ενισχύσουν τη μικρομεσαία ελληνική εμπορική επιχείρηση καθίσταται παραπάνω από αναγκαία, όπως επισημαίνουν φορείς της αγοράς.

“Το ισχύον πλαίσιο λειτουργίας έκανε τον κύκλο του”, δηλώνει στο ΑΜΠΕ ο κ. Κορκίδης, τονίζοντας ότι επιτακτική ανάγκη αποτελεί πλέον η αλλαγή του ρυθμιστικού πλαισίου της αγοράς, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες ανά περιοχή.

“Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΣΕΕ βρίσκεται σε άμεση επαφή με τους εμπορικούς συλλόγους της χώρας, τις Ομοσπονδίες και τις καταναλωτικές οργανώσεις, για το συντονισμό και το σχεδιασμό ενός νέου πλαισίου, που θα διέπει την αγορά”, αναφέρει ο ίδιος.

Η αναθεώρηση του καθεστώτος των προσφορών είναι η πρώτη αλλαγή, που προωθεί η ΕΣΕΕ, προτείνοντας να καθιερωθούν τέσσερα δεκαήμερα προσφορών, όλο το χρόνο. Μία άλλη ενδιαφέρουσα πρόταση είναι, σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, τα στοκ εμπορεύματα να προμηθεύονται στον καταναλωτή από το χώρο του ίδιου του καταστήματος, ενδεχομένως σε έναν ξεχωριστό όροφο ή σε μία συγκεκριμένη τοποθεσία. Κάτι τέτοιο, όπως διευκρινίζει, θα απαλλάξει την επιχείρηση από τα επιπρόσθετα έξοδα, που θα είχε, σε περίπτωση λειτουργίας δεύτερου καταστήματος, αποκλειστικά με στοκ εμπορεύματα.

“Στα άμεσα σχέδια είναι και η δημιουργία των open mall/street mall, ένα πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, που ήδη “τρέχει””, αναφέρει ο κ. Κορκίδης. Όπως εξηγεί, πρόκειται για ανοιχτά/υπαίθρια εμπορικά κέντρα σε κεντρικούς δρόμους των πόλεων, με την παροχή διευκολύνσεων ανάλογων με εκείνων που προσφέρουν τα οργανωμένα εμπορικά κέντρα, όπως οι χώροι στάθμευσης, παιδότοποι, ενημέρωση για εκπτώσεις, κ.ά., που θα αναβαθμίσουν το κέντρο των πόλεων.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η ΕΣΕΕ, σε συνεργασία και με άλλους φορείς, καταβάλλει προσπάθεια να αναπτύξει την οικονομική γεωγραφία, δηλαδή την ορθή κατανομή του εμπορίου ανά περιοχή.

Αυτό προϋποθέτει, όπως επισημαίνει, έρευνα αγοράς, προκειμένου να διερευνηθεί σε ποιες περιοχές υπάρχει κορεσμός ή ελλείψεις, καθώς και σε ποιους τομείς.

http://www.seleo.gr/

[via]

Advertisements

About Bantito

Here i am..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: